Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Intervalový tréning – cesta k mladosti(11 krokov ku zdraviu, 8.krok (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

HIIT je najlepšie cardio. Ale isto by som ho neodporúčal začínajúcim, alebo ľuďom s nadváhou.
- nevedia vykonávať cviky správne a môže dôjsť ku zraneniam, či neutralizovaniu efektu
- záťaž na kĺby pri vysokých váhach je veľká a môže dôjsť k zraneniam
- začiatočník/človek s nadváhou nedokáže vykonávať cviky v danom tempe a môže dôjsť ku frustrácii a strate motivácie.

Takže HIIT ako cardio cvičenie? Áno. Ale pre ľudí, ktorí vedia čo robia a ktorích telo to aj reálne zvládne.
 
Hodnoť

 

chápem čo chceš povedať, ale dá sa to vykonať aj postupne a bez rizika. V pondelok o tom napíšem viac...
Díky za reakciu
 
Hodnoť

Znie to zaujímavo, ale

nepíšete, kde má byť sanitka s oživovacou súpravou. Pred alebo za cvičiacim. V mojom prípade sa jedná o veľmi dôležitú info!
 
Hodnoť

 

Dobrý deň. Ako som písal v článku, ak máte slabú kondíciu, musíte začať pomaly. Možno len rýchlou chôdzou. Určite sa nemusíte báť problémov pokiaľ dodržíte správny postup tréningu. Ak máte nejaké zdravotné problémy a chcete tomu prispôsobiť tréning, napíšte mi na zdravie@martinchudy.sk
 
Hodnoť

Intervalový tréning nemá

význam pre človeka stredného veku, ktorý má sedavé zamestnanie, nadváhu a mizernú kondíciu. Ja doporučujem to čo sa osvedčilo mne a aj mojim známym:
-Upraviť stravovací režim - obmedziť množstvo jedla, jesť častejšie a menšie porcie, piť dostatok tekutín, hlavne vodu, jesť veľa zeleniny a ovocia, obmedziť tuky, sladkosti, alkohol
-Hýbať sa - minimálne 4-5 krát do týždňa pohybová aktivita, začať chôdzou potom pokračovať rýchlou chôdzou a klusom, bicyklovať, plávať, nepretržité trvanie aktivity aspoň 1 hodinu (!)

Toto je odskúšané a funguje to, hlavne si treba uvedomiť že za každým dobrým výsledkom je úmerne vynaložená námaha. Kto si myslí že zázračne schudne počas spánku, po nejakej taletke, alebo pár sekundovým cvičením bude trpko sklamaný.
 

 

Suhlasim s vami v mnohych veciach. Akurat je uz jednoznacne dokazane, ze vysoko intenzivne cvičenia vam prinesu ovela viac vyhod, ako klasicke kardio, ktore vlastne ani nie je kardio, ako som pisal v clanku. ďalej si musite uvedomiť, že rastovy hormon sa praveze v strednom veku uz velmi neprodukuje a cvičeniami, ktore opisujete vy, sa ani produkovat nebude. Takisto sa nezapoja rýchle a super rýchle svalove vlakna, co vlastne suvisi aj s produkciou rastoveho hormonu a vobec zdravia. Ked zapajate iba pomale vlakna, tie rychle atrofuju. Ďalší týždeň sa tiež dozviete, že klasicke "kardio" vam moze dokonca ublizit. Tiež nesuhlasim s vasim nazorom na tuky. To je presne to ked niekto povie, že tuyk su zle. Ano niektore su a velmi. Ale nemozete hadzat všetky do jedneho vreca. Je rozdiel domace vajce urobene na kokosovom oleji a kupovane urobene na racioli. To je obrovsky rozdiel. Taktiež udena salama a ciste domace udusene mäsko.

Vas pristup sa mi samozrejme paci. Je aktivny, strava relativne(az na tuky) vyborna, a urcite to skvalitni život. Ale ja sa snazim hladat maximum. A tam je vyhoda vysoko intenzivnych treningom. Ze dokopy 60 min za tyzden vam da ovela viac ako 240 min aeróbnych aktivit, ktore su vlastne ovela menej aerobne ako anaerobne aktivity. Ďalší týžden si prosim vas presitajte všetky moje clanky. Dozviete sa vela noveha.
Zatial ďakujem za reakciu a nazor
P.S. Praveze ludia v strednom veku to potrebuju:)
 
Hodnoť

 

moje skusenosti:
je to jednoduchy a ucinny sposob cvicenia, ktory nevyzaduje ziadne pomocky a da sa vyborne prisposobit prostrediu
staci rovny usek na beh, nejaky murik ci schodiky na preskoky ci vyskoky, kliky, drepy sa daju robit hocikde, na zhyby pouzivam konar stromu :).
cvicim na skolskom ihrisku, uz som dost usetril za vstup do posilky a moja vykonnost aj mnozstvo telesneho tuku mi robi radost.
fakt odporucam zaradit takyto sposob treningu.
 

 

Som na vas pyšný. Bez srandy. Pretože cvičenie v prirode alebo na detskych ihriskach je vo svete bezne a verim, že aj u nas sa presadi. Mate pravdu. Je to zadarmo, rychle, ucinne, v cistom prostredi. Tak ako nasi predkovia. Ani ti nemali drahe pomocky
 
Hodnoť

 

Nechcem sa tu hadat len sa chcem spytat autora (alebo nielen jeho) ci cital knihu Born to run. Cital som ju uz davnejsie takze si to uz uplne presne nepamatam ale tvdia tam zhruba to ze clovek je vytrvalec. Ze ked este nemal nieco ako luk a sipy tak lovil zvierata nie tak ze by ich dobehol a chytil ale ze ich nahanal az ich ustval na smrt. Autor knihy aj bol s clenmi dakeho kmena lovit tusim antilopu. Vybrali si v stade jednu a zacali ju nahanat. Samozrejme dobehnut ju nevedeli ale jedine co robili ze tu jednu co si vybrali tak tu nenechali sa poriadne vydychat. Antilopa aj ked sa oddeli zo stada tak sa potom snazi k nemu pripojit aby sa mohla v nom vydychat. Oni sa sustredili iba na tu jednu a vyhanali ju zo stada az napokon padla od vycerpania. Ze antilopy (a nielen oni) vedia vyvinut vysoku rychlost ale potom potrebuju sa vydychat. Clovek nevie vyvinut az taku vysoku rychlost ale dokaze nou bezat velmi dlho bez toho aby musel zastat a vydychat sa. Vysvetluju to tam aj trochu z hladiska stavby tela ze stvornohe zvierata maju stavbu tela na kratke a rychle behy zatial co clovek ma najidealnejsiu stavbu tela na dlhe a nie az tak rychle behy. Tu sa odvolavate na zdroje kde zas tvrrdia ze clovek je stavany na kratke a rychle behy a tak by mal aj trenovat. Ktory sposob si ma teraz clovek vybrat.
 

 

presne o tej knihe som dnes rozmýšľal po prečítaní tohoto článku.. pri dlhom nudnom behaní :-)) neviem si totiž tak celkom predstaviť útek človeka pred predátorom - už len taký medveď, hoci sa javí ako nemotorné zviera by človeka dobehol po pár metroch.. a čo potom skutočné dravce typu afrických mačkovitých?? a tiež lov v podaní človeka (bez zbraní a iných pomôcok) vyzerá v mojich predstavách dosť komicky :-))
článok samotný je ale dobrý, ja osobne kombinujem dlhé nudné aeróbne behanie s HIITmi, podľa nálady - ale hmotnosť sa mi stále drží na pre mňa nie veľmi potešujúcom čísle.. :-D
 

 

Zdravím. Samozrejme nie pre každeho je to nudne. Sam som ich v minulosti vela vykonaval. ale po pravde ma to nebavilo. chcel som len nieco urobiť pre seba. Pri HIIT až zistite svoje hranice. Lov v minulosti bol premysleny a kratky. Aj ked to presne nezistime:) Ked lovia selmy, tak casto po nejakom sprinte musia vydychat. Vsimnite si ako lovi gepard antilopu. A myslim si že človek neusiel tomu medvedovi:)
 

 

Vytrvalec ano, lebo musel robit dlhe pochody ale obcas musel aj sprintovat,casto o zivot.Takze oba sposoby su dobre.
Skoda ze mnohi povazuju beh na dlhe trate za nudny.Behanie v prirode nemusi byt nudne. Ale asi nie kazdy si vie beh oblubit.
Zacal som nedavno s intervalovym treningom.Ak ste behali pravidelne niekolko rokov aspon 5km ,3-4x do tyzdna ,intenzitou aspon 5km pod 25 minut, co je moj pripad ,tak prechod na intervalovy sprint je lahky.Ale svoje patky som nevynechal a davam ich medzi dni s intervalovym treningom.
Mam na to svoju luku za domom,30 sekund sprint co to da, potom mala otocka a cestou nazad 90 sekund pomaly beh na vydychanie, potom otocka a znova sprint .Ja to robim 10x co mi zaberie 20 minut.
 

 

Dobry deň. Som rad, že sa takto venujete svojmu zdraviu. mozno vas sklame moj clanok pocas dalsieho tyzdna, v ktorom sa dozviete, čo moze spôsobiť take nadmerne behanie ako vykonavate alebo ake ste vykonaval v minulosti. a prečo je dôležita regeneracia. Je to vela materialu tak to dam vo viacerych clankoch. Ja osobne som bol dnes rano nalačno robit intervalovy trening na klasickom bicykli. Na biku prvykrat a musim sa priznať, že vzhľadom na dobru kondiciu ako športovec sa to so šprintom nedalo porovnať. Musel som vykonať až 11 opakovaní a zmeniť interval odpočinku z 90s na 60-70s. ak by som isiel od zaciatku pomer 30s : 60s ,tak by mi stačilo aj 8 opakovaní. Ciže každý si to musi vediet prisposobit, tak ako aj vy. Poprosim vas však o prečitanie mojich všetkych člankov počas dalsieho tyzdna. Mozu byt pre vas dôležite
Majte sa
 

 

Nemyslim si ze vyse 30 km tyzdenne je vela.Doteraz som behal 4x5 km tyzdenne, po dobu skoro 30 rokov. Poznam ludi ktori behaju denne 15 km,jeden ma dokonca vyse 70 rokov.Nema ziadne problemy,dokonca ani s klbami nie a pritom beha vacsinou po asfalte.Samozrejme treba behat po makkych podkladoch lebo 20 rokov behu po tvrdom podklade moze odrovnat klby.
Kazdy sme iny,co plati pre jedneho, moze skodit druhemu.
 

 

SAmozrejme. Každý sme iný. Avšak už čoskoro sa dozviete, že náročné behy môže byť kontraproduktívne. A hlavne ide o to, že za menej času získate väčšiu odmenu
 

 

Dobry deň. Danu knihu som necital. ano, rozne literatury tvrdia rôzne veci. Aj veda sa vyvija. Ale praveze ja takisto vychadzam z evolucie. Podla mnozstva studií, ktore mam zmapovane, nasi uplne najstarsi predkovia robili podobne ako deti alebo zvierata, kratke sprinty a potom vydychavali. Nemali totiž dôvod behať dlhe vzdialenosti. Väčšinou sa jednalo o kratky lov, ktory bol vopred pripravený a premysleny. Uznavam, že niektore kmene, ale oveľa rokov neskor, sa prisposobili lovu niektorych zvierat a zistili, že niektore zvierata staci ustvat. To však neznamena, že kazdy v kmeni mal taku kondicku. Na to boli asi urcení lovci. Ale uznavam, že vaša poznamka mi dala novu myslienku. Ns druhej strane tieto typy treningov(vytrvalostny vs. vysoko intenzivny) su uz roky testovane a vysledky jednoznacne hovoria v prospech VI cvičeni. Taktiež ako sa dozviete v mojich článkoch ďalší týždeň, dlhe vytrvalsotne behy vam mozu poskodiť zdravie. A to mozete vidiet aj na maratancoch, ktorí sa nedozivaju nejakych prevratnych vekov a trpia infarktami rovnako ako iny ludia. Samozrejme je to na debatu.
P.S.rád si vypočujem vaše ďalšie názory
 
Hodnoť

 

Opat to neberte ako slovo do hadky. Chcem sa aj ja dozvediet nieco nove - preto by som Vas chcel poprosit ci by ste nemohli trochu priblizit ze ako podla tych studii lovili nasi predkovia ked ten lov bol kratky a rychly (a nemali este zbrane). Vyssie v prispevku spominate ako priklad pre to ako by mal clovek trenovat ze aj gepard lovi antilopu kratko a rychlo. Podla mna to nie je vhodny priklad. To je to o com pisu aj v tej knihe a aj ked si to uz uplne nepamatam tak mali na tie svoje zavery celkom dobre argumenty. Napr. ked ste spominali toho geparda ze lovi kratko a rychlo tak ked si zobereme stavbu tela tak ma styri nohy (co je pre rychlost vzdy lepsie ako dve), plus oni tam spominali ze tieto zvierata maju daky ohybny chrbat co im este pri tom behu pomaha co sa tyka rychlosti ale co je asi hlavne ze ked sa zadychaju nemaju sa ako ochladit a preto musia zastat a vydychat sa. Clovek ma podla nich dokonalu stavbu tela na beh na dlhe vzdialenosti. Pomerne dlhe nohy ktore nevivinu az taku max. rychlost ale dokazu ju dlho udrzat (dake tie najdlhsie maratony maju tusim aj okolo dvestokilometrov a neviem ci by dake zviera dokazalo v tomto cloveka porazit resp. ma to takto z hlavy teraz nenapada) a co ma clovek vyhodu ze sa ochladzuje pomocou potenia a preto nemusi zastavovat aby sa ochladil. Spominate ze moderne kmene zistili ze niektore zvierata staci ustvat. Myslim ze pokial nema clovek z hocijakeho kmena dake zbrane tak inak ako ustvanim nechyti asi ziadne zviera. Mozno do dakej pasce ked mu vbehne ale pokial sa bavime o loveni kde clovek musi vykonat daky pohyb - beh tak ma aspon nenapada ako inak by ho chytil. To ze maratonci sa nedozivaju vysokeho veku - osobne to pre mna nie je moc presvedcujuci argument. Tieto veci kto sa kolko doziva berem velmi individualne a tieto zovseobecnenia su pre mna neni moc presvedcive. Ale to je moj subjektivny postoj. Napr. v tej knihe spominaju ze existuje tusim v Mexiku kmen Tarahumarovia ktori behavaju denne niekolko desiatok kilometrov (byvaju dakde v horach a tie svoje pribytky maju od seba vzdialene niekolko kilometrov lebo v tych horach asi neni zrovna idealny priestor na byvanie) a zucastnuju sa tych najdlhsich maratonov a najtazsich zavodov a umiestnuju sa na prvych prieckach bez dakeho specialneho treningu. A inde som cital ze raz im merali tep po niekolko kilometrovom behu a nechcem trepat ale viac ako 140 nemali. Ze oni ked behaju tak behaju ako keby s usmevom. Na nich ze je vidno ze sa pri tom nesilia ze ich to bavi a ide im to lahko. Tam aj tvrdili ze najzdravsie je trenovat takym tempom pokial clovek stiha dychat nosom (aj nadych aj vydych). Prirovnali to z hladiska prirodzenosti ku konovi ktory je (okrem poctu noh) podobny cloveku z hladiska aj dychacej sustavy, obehovej sustavy atd. a podobny je aj tym ze sa vie potit. A kon nikdy nedycha ustami ale vzdy vsetko nosom.
Nechcem aby to vyznelo ze sa tu silou mocou bijem za svoju pravdu. Len zatial mi pridu presvedcivejsie argumenty z tej knihy Born to run - zrozeni k behu a plus tieto dalsie argumenty z ineho zdroja. Ale samozrejme kazdy nech si trenuje ako mu je najlepsie. Ked niekto nema rad dlhe behy tak preco sa nimi trapit. Tu podla mna je podstatnejsi faktor psychiky ako konkretneho zlozenia treningu. Hlavne nech ten pohyb toho dotycneho bavi. Myslim ze je lepsie s elanom a chutou behat take behy a takou intenzitou co ma bavi ako s nudou a nechutou nieco co dostanem nalinkovane preto lebo to ma byt zdrave.
 

 

Dobrý deň. My sa nehadame, my diskutujeme:) Uznavam, že to môže byť aj individualne. A hlavne nech to človeka bavi. To je zaklad. Veľa o HIIT si môžete naštudovať na www.mercola.com . Konktrene napr.
http://fitness.mercola.com/sit...
http://fitness.mercola.com/sit...
http://fitness.mercola.com/sit...

Čo sa týka lovu. Nikdy sa nedozvieme ako to presne bolo, ale napriklad veľa sa dozviete vo filme Homo Sapiens. Ludia vtedy lovili skor mamutov a kradli pštrosie vajcia. REsp. To bolo o niečo väčšie ako pštros. Antilopy vtedy ani mozno neboli, alebo neboli tam, kde boli prvi ludia. To tazko povedať. Každopadne aj v prirode nevidite bežať zvierata dlhe behy v jednom tempe, až na vynimky pokiaľ by si zachranovali život alebo nieco podobne. Ked som hovoril o kratkom love, myslel som to, že napriklad mamuta asi neustvali len tak. Museli vykopať jamu alebo ho nahnat do pasce a tam ho ostepmi zabiť. Ludia v minulosti praveze mali rozne zbrane a nastroje, preto si myslim, že načo by hodiny behali za zvieratom, ked si ho mohli vyhliadnut a potom rychlo sa ho pokusit zabit napr. ostepom. Kmene, ktore vy spominate su v podstate novodobe. Ja hovorim o 40000-10000 rokov starych lovcoch, ktori sa zivili lovom a zberom. Ale o tom by sa dalo debatovat asi donekonecna. Nevieme ako to bolo. Ja sa m by som teraz nelovil ustvanim. Aj ked zalezi aj ake zviera.

čo však je bez debaty, su najnovsie studie o cvičení. časť z nich najdete v článkoch hore. Vysoko intenzívne cvičenie oveľa lepšie redukuje tuk, optimalizuje inzulin, znizuje LDL cholesterol atď. Jediné vplyva na rastovy hormon, rychle svalove vlakna a telomery, čím spomaluje starnutie. A je toho omnoho viac. Oveľa lepšie zlepšuje samotnu kondiciu, pretože pri behu na tep 150, nikdy nedosiahnete svoj anaerobny prah a tym padom menej pomozete srdcu. HIIT ma podľa vyskumov lepšie ucinky aj na srdce. A takisto budovanie svalovej hmoty. Naopak vytrvalostne behy ju odburavaju. Ale tiež je rozdiel behat 30 minut a behat 3 hodiny. Počkajte ešte na ďalšie články ďalší tyzden. Dozviete sa viac o HIIT a tiež prečo su dlhe behy podobne maratonom nevhodne. Ďalšia vyhoda HIIT ešte je, že to je kratke a staci parkrat do tyzdna. Cize tí co nemaju cas, maju velku vyhodu. Za menej ziskaju viac.
 

 

linky som ešte nestihol pozrieť, ale zaujala ma tá časť v tvojom predošlom príspevku, kde píšeš o lepších účinkoch vysokých tepových frekvencií na srdce.. to je podľa mňa dosť diskutabilné - srdce je sval ako každý iný a pre svoje fungovanie potrebuje kyslík a živiny. jediná výnimka je v tom, že zatiaľ čo kostrové a hladké svalstvo "dostáva" kyslík v momente, keď srdce krv vypudí (v systole), do srdca samotného krv prúdi v momente, keď je "uvoľnené" (v diastole).. pri vysokých tepových frekvenciách sa ale skracuje doba diastoly, teda uvoľnenia srdca - a tým pádom je srdce horšie okysličované -> dochádza k ischemickému poškodzovaniu a ďalším zmenám..
z môjho pohľadu (trochu možno profesne a osobne skresleného :-D) je pre srdce samotné lepšia aeróbna aktivita dlhšieho trvania.. pre športovcov so zdravým srdcom, so snom o tehličkách na bruchu a strachom z "pálenia" svalov pri dlhých behoch je lepšie HIIT - už len z dôvodov časových..
tak tak.. :-))
ale som zvedavý na ďalšie články.
 

 

Tak to sa teš:), pretože budeš prekvapený čo môže spôsobiť dlhý aeróbny tréning, podobný maratónom
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Pomôže ústav Kočnerovi k doživotiu? 5 411
  2. Tibor Bindas: No a pani excelencia zo skládky pezinskej nech sa rozhodne... 4 361
  3. Tomáš Blahuta: A KTO je tou TREŤOU osobou a prečo bola kamera na biliardovom stole? (Video o Kiskovi) 3 563
  4. Peter Cmorej: Vzdušné zámky Borisa Kollára – na kom a na čom stojí jeho volebný program? 1 343
  5. Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku : Danko, Kotleba a Harabin si platia reklamu na dezinformačnom webe 1 101
  6. Michal Porubän: "Ďakujeme" pán Blaha...ste výnimočný a úžasný..spolu rastieme!..ALE... 1 046
  7. Vladimír Zervan: Zhnité Pellegriniho zemiaky 986
  8. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha prichytený pri manipulácii verejnej mienky 808
  9. Martin Droppa: V nedeľu si zapnite našu 'Dvojku' 756
  10. Martin Pilnik: Má ísť 800 miliónov z daní na ochranu Fica pred spravodlivosťou alebo na liečbu rakoviny? 678

Rebríčky článkov


  1. Štefan Vidlár: Jak sme vykúrili Ňemcú
  2. Simona Mačorová: Menštruácia a ženská cykličnosť
  3. Matej Hank: Úspešné ťaženie Getafe CF v španielskej La Lige. Čo je ich motorom k úspechu?
  4. Vladimír Vittek: Pomôžme mladým pracujúcim študentom
  5. Peter Slivovic: Zlý sused II.
  6. Roman Hutira: Žijeme ako bláznivý Jack Sparrow, nemáme cieľ, ani SMER.
  7. Július Kovács: V parlamentke boli vraj hnusné zvieratá s gorilami.
  8. Ľudovít Herman: Ladislav Miko - Zlý Zajo, na kandidátke SaS na 98 mieste
  9. Ivan Švajlen: Môj stret so smeráckou štátnou správou
  10. Peter Fiabáne: Snažme sa nezablúdiť.

  1. Päť vecí, ktoré vyplývajú z videa Šuligu a Reichela o Kiskovi
  2. Prieskum preferencií: OĽaNO opäť narástlo, je tesne za Smerom
  3. Bolo ich deväť a zomreli strašnou smrťou. Záhada dodnes láka bádateľov
  4. Ostane Magoni trénerom Vlhovej? Musím buchnúť po stole, tvrdí otec lyžiarky
  5. Pőtheová, ktorej úrad zisťuje zdroj videa s Trnkom, robila Kočnerovi PR
  6. Kočner píše Haščákovi: Ty sa mňa ľakať nemusíš
  7. Kiska: Poviem polícii, kto je za anonymným videom
  8. Ľudia zo zvolenskej bytovky vzdali súboj s fašizmom
  9. Vlhová vyhrala slalom v Kranjskej Gore a v hodnotení disciplíny predstihla Shiffrinovú
  10. Pellegriniho neskutočný život (píše Beata Balogová)

Už ste čítali?