5 „potravín“, ktoré by ste už nikdy nemali použiť pri výrobe dezertov

Autor: Martin Chudý | 3.11.2015 o 8:00 | Karma článku: 10,92 | Prečítané:  6713x

Viete, čo je to „nevedomá vražda“? Tak nazývam prípravu dezertov pre vlastnú rodinu, ktorá je paradoxne vykonávaná s láskou. „Nevedomými vrahmi“ sa v tomto prípade stávajú naše milujúce mamy a babky. Znie to tvrdo? Viac v článku.

Veľké priznanie

Musím sa vám s niečím priznať, "milujem sladké dezerty". Áno, je to tak. Niekedy sa dokonca neovládnem a zjem ich obrovské množstvo. Už neraz som zjedol celý menší plech koláča za niekoľko minút. Moja priateľka Majka by vám vedela rozprávať.

Avšak nezjem hocijaký koláč a dezert a pokiaľ som v kaviarni či reštaurácii,vždy húževnato u obsluhy vyzvedám, z čoho sú vyrobené ich dezerty. Aj o tom by vám Majka vedela rozprávať  :)

Prečo to robím a "trápim" sa s tým???

POZOR na to, čo dávate z lásky svojim milovaným

Pretože pri výrobe dezertov sa bežne používajú niektoré suroviny, ktoré predstavujú obrovské riziko pre ľudské zdravie. Ich používanie je masívne a veľmi rozšírené a preto sa nachádzajú nielen v rôznych kupovaných dezertoch, ale aj tých domácich. Takže ak vám mama či babka napečie domáci koláč, neznamená to, že je výživnejší a kvalitnejší než ten zo supermarketu.

Väčšinou síce neobsahuje konzervačné látky, umelé prísady a množstvo „éčok“, ale stále môže obsahovať veľmi nebezpečné suroviny, ktoré si ani nezaslúžia pomenovanie „potraviny“. Každá z týchto surovín má odlišné negatívne účinky na zdravie a nie sú všetky rovnaké. Tiež záleží na skonzumovanom množstve, kombinácii a načasovaní.

Osobne sa silno vyhýbam stuženým tukom, ale priznávam, že dezert s obsahom bieleho cukru si občas dám. Dôvod je jednoduchý,...

...stužené tuky považujem za vrchol potravinového odpadu!!!

Aj keď blízko k nemu má aj biely cukor, v malých dávkach ho nepovažujem za tak nebezpečný ako stužené tuky. Trans tuky, ktoré stužené tuky obsahujú, sa totiž môžu zakomponovať do bunkových membrán a poškodzovať vaše telo dlhú dobu.

Hanbou je, že výrobcovia týchto nebezpečných a umelých tukov pripravujú s ich výrobkami rôzne súťaže a"hľadajú najlepšie cukrárky".

Bohužiaľ, tie na to často skočia a potom vzniká obrovský paradox.

Milujúce mamičky, manželky a babky pripravujú s LÁSKOU dezerty a koláče svojim milovaným, ale pritom sa stávajú ich "nevedomými vrahmi".

Moja mama by vám vedela tiež rozprávať, ako som jej pred niekoľkými rokmi po príchode domov vždy vyhadzoval do kontajnera výrobky ako CERA, HERA, PALMARÍN alebo HÉLIA. Mala ich v chladničke plnú kopu, ale po mojom príchode boli fuč. A zaslúžene, pretože jednoducho nedovolím, aby ich použila.  

V porovnaní s maslom je to ako porovnávať slona a mravca v tom, kto odnesie ťažší náklad z pohľadu absolútnej hmotnosti (maslo je ten slon).

Stužené tuky však nie sú jediná nevhodná surovina, ktorej by ste sa mali vyhýbať, ak chcete zostať zdravý a podporiť zdravie aj svojich milovaných

Nasledovným surovinám sa navždy vyhnite a už nikdy ich nepoužívajte pre prípravu dezertov. Najmä to platí pre stužené tuky. Zvyšné suroviny nie sú tak extrémne nebezpečné, ale stále majú veľmi ďaleko od zdraviu prospešných surovín. 

Stužené tuky 

Tieto umelé výrobky obsahujú veľké množstvo trans tukov, ktoré poškodzujú bunky a cievy a majú rakovinové účinky. Keďže sú veľmi lacné, používajú sa vo veľkom pri výrobe pečiva, keksov, sušienok, koláčov, čokolád a cukroviniek. Paradoxne sa používajú už niekoľko desaťročí a jedna nemenovaná značka už viac ako 85 rokov na slovenskom trhu

Šokujúce na tom je, že ich negatívne účinky na zdravie sú už dlhé desaťročia podrobne zdokumentované a som udivený, že sú napriek tomu stále povolené k predaju. Stužené pokrmové tuky by neskonzumovalo asi žiadne zviera ani keby ste mu ich naservírovali na zlatom podnose a určite by nezhnili ani za 1 000 rokov! 

Napriek tvrdeniam ich výrobcov, so stuženými tukmi nie je „pečenie radosť“nie sú „špecialisti na pečenie“, „odborníci na krémy“, ani „experti na polevy“.

Sú to vražedné nástroje v rukách nevedomých gazdiniek, ktoré pomaly vykonávajú „nevedomú vraždu“, ak ich používajú pre výrobu akýchkoľvek „potravín“. Jednoducho si zapamätajte, že stužené tuky sú vrchol toho najhoršieho, čo môžete použiť pre prípravu dezertov. Rovnako to platí pre margaríny

Biely rafinovaný cukor

Približne pred 200 rokmi ľudia ešte nepoznali túto surovinu a používali surový nespracovaný cukor. Dokonca naši pradávni predkovia z Paleo éry konzumovali celú cukrovú trstinu, z ktorej prijali veľmi málo cukru. Ak by ste chceli prijať z celej cukrovej trstiny toľko cukru, koľko je v jednom sladenou nápoji, museli by ste skonzumovať 2,6 m vysokú trstinu

V roku 1700 skonzumoval priemerný človek ročne okolo 1,8 kg cukru, v roku 1900 ročne 40 kg cukru a v roku 2009 skonzumovala viac než polovica všetkých Američanov vyše 225 g cukru denne (1), čo predstavuje vyše 81 kg cukru ročne. Rafinácia teda umožnila prudký nárast spotreby cukru, ale za akú cenu? 

Dnes to už vieme a negatíva zvýšenej konzumácie rafinovaného cukru sú dôkladne zdokumentované. Napriek tomu ho však rozsiahlo používame a to z jednoduchých dôvodov. Je lacný, všade prítomný, chutný a hlavne silno návykový.

Ja vás určite nechcem navždy oddeliť od cukru ako takého, ale ak už chcete cukriť, tak len zriedkavo, v malom množstve a použite surový alebo prírodný trstinový cukor, med, melasu, javorový sirup či kokosový cukor

Biela rafinovaná múka 

Priemyselná rafinácia umožnila rozkvitnúť aj tejto surovine, ktorá je rovnako ako biely cukor masívne používaná po celom svete. A opäť je tu otázka, za akú cenu? Nebudem vás klamať, že som ju nikdy neskonzumoval a občas niečo z nej neskonzumujem, ale je to len zriedkavo a snažím sa jej vyhýbať, čo odporúčam aj vám.

Celozrnné múky majú síce tiež svoje nevýhody (antinutrienty), ale ak ich viete správne spracovať a pripraviť, tak môžu mať vysokú výživovú hodnotu. Naopak rafinované potraviny neobsahujú už takmer žiadne vitamíny, minerály, enzýmy a obsah ich tukov, bielkovín a sacharidov je tiež nižší a pozmenený. Napríklad tak, že v nich chýba vláknina a obsahujú menej omega 3 a 6 tukov.

Konzervované ovocie 

Tento typ ovocia sa tiež veľmi často využíva pri príprave dezertov, ale znova tým trpí ich kvalita a výživová hodnota. V tomto ovocí nájdete veľa cukrov, ale málo živín. To by ešte nemusel byť veľký problém, ak sa jedná o pečené dezerty, v ktorých sa aj tak znehodnotia živiny v ovocí. 

Avšak, ak pripravujete nepečené, alebo len mierne pečené dezerty, potom použite čerstvé ovocie. Ideálne použite takéto ovocie vždy, aby ste znížili obsah cukrov v dezerte a predsa len nikdy neviete, či v ňom nejaké živiny nezostanú aj po pečení (aj keď o tom skôr pochybujem). 

Práškové zmesi na pečenie

Tak známe a používané výrobky, napríklad od známeho Dr. O, ktoré ste s veľkou pravdepodobnosťou použili už aj vy. Skutočne si myslíte, že v prášku môžu byť čerstvé a kvalitné potraviny, najmä keď sú tak lacné? Ak áno, pokojne v tejto domnienke žite aj naďalej, ale ja ich nepotrebujem na prípravu dezertov a zaobišli sa bez nich aj naši predkovia. 

Práškové výrobky, ako napríklad sušené mlieko, smotana či vajcia, nikdy nemôžu dosiahnuť kvalitu čerstvých potravín. Viaceré práškové zmesi na pečenie obsahujú stužené tuky, biely cukor a rôzne prídavné látky, preto sa im vyhnite. Niektoré práškové škroby na pečenie môžu byť neutrálne z pohľadu kvality, ale je potrebné podrobne čítať zloženia na etiketách. 

Z čoho mám pripravovať dezerty?

Možno sa vám teraz zúžil výber surovín pre výrobu dezertov, ale verte mi, že tých kvalitných zostalo stále dostatok. Existuje 13 potravín, ktoré ja osobne považujem za úplne ideálne pri výrobe dezertov a tie vďaka nim získajú nielen vyššiu výživovú hodnotu a budú mať pozitívny účinok na zdravie, ale zvýšia sa aj ich chuťové vlastnosti.

Takže žiadne dezerty bez chuti, ale naopak sladké a zároveň výživné dobroty. Z týchto potravín je možné vytvoriť napríklad takéto chutné dezerty. Mňam :) 

 

No a ktorých 13 potravín to je? 

To sa môžete dozvedieť na mojom ďalšom blogu...

Dúfam, že ste si z môjho článku niečo zobrali a zavediete to do praxe. Viem, že pre väčšinu ľudí nie je ľahké zmeniť staré návyky, ale myslite na svoje zdravie a svoju rodinu. Zdravie máte len jedno.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?