Vyriešte problémy s nákupom pečivom raz a navždy

Autor: Martin Chudý | 20.8.2012 o 14:57 | (upravené 20.8.2012 o 15:50) Karma článku: 10,98 | Prečítané:  16324x

Vedeli ste, že konzumácia pečiva nemusí byť vhodná pre vaše zdravie? Konzumujete celozrnné výrobky v domnienke ich prospešnosti pre vaše zdravie? Viete správne skombinovať pečivo a viete, aké druhy by ste mali nakupovať? Zabudnite na aditívami prepchaté pečivá, ktoré poškodzujú vaše zdravie a dostaňte svoje zdravie na vyšší level. Pripravte si vlastné pečivo, ktoré dodá vášmu telu potrebné živiny a dodá vášmu telu dlhotrvajúci prílev energie...

Špaldový chlieb so syrom a zeleninouŠpaldový chlieb so syrom a zeleninouMartin Chudý

 

 

 

 

Čo obsahuje bežné pečivo?

Prídete do obchodu a zamierite k oddeleniu pečiva. Všade tam na vás rozvoniavajú desiatky druhov chutného, chrumkavého a ešte teplého pečiva. Mnohé z nich sú navyše ochutené rôznymi ingredienciami ako šunka, syr alebo slanina. Prípadne si môžete vybrať sladšie varianty ako šišky, koláče, croissanty, vianočky alebo iné dobroty. A všetko je navyše relatívne lacné a hlavne chutné. Určite to všetci dobre poznáte. Napadlo vás však niekedy z čoho sú zložené tieto výrobky a aký majú vplyv na vaše telo?

Možno by stačilo, ak by ste si otvorili takú hrubú bielu knihu, o ktorej vám nepovedali a ktorá visí niekde medzi jednotlivými pečivami. V nej by ste sa dozvedeli veľa čísel, zložitých názvov a prekvapivých odhalení. Napríklad, prečo má ten chlieb 20 alebo 30 ingrediencií, alebo prečo má tá šiška v sebe nejaké umelé farbivá. A takto by som mohol pokračovať ďalej. Dnešné pečivo je proste prepchaté prídavnými látkami, ktoré zaručujú väčší objem, trvanlivosť, chrumkavosť, farbu či vôňu. Z veľkej časti teda platíte prakticky za nič.

Taktiež mnohé z nich obsahujú nevhodné rastlinné tuky, stužené tuky a margaríny. Čiže látky, ktoré patria medzi nevhodné tuky, a ktoré sú telu cudzie. Jednoducho povedané, bežné pečivo už dávno nie je to pečivo, ktoré jedli naši predkovia. To však už asi viete. Čo však asi neviete je, aký vplyv majú tieto potraviny na váš organizmus.

 

Držte svoj krvný cukor v správnych hladinách

Najväčším problémom pečiva v skutočnosti nie sú ani tak prídavné látky, ktoré pre telo predstavujú zbytočnú záťaž. Horšie je to už síce s margarínmi a stuženými tukmi, ale tie sa nachádzajú skôr v sladkom alebo slanom pečive, prípadne sa používajú vo fast foodoch a reštauráciách. V bežnom chlebe, bagetách alebo rožkoch by ste ich nemali nájsť. Aj keď ani tam si nemôžete byť istý. Najhoršou vlastnosťou pečiva a všeobecne sacharidov, je v skutočnosti ich vplyv na krvný cukor. Všetko čo zdvíha hladinu cukru v krvi(iba sacharidy), provokuje vylučovanie hormónu inzulín, ktorý musí tento cukor niekde upratať. A uprace ho prevažne do tukových zásob.

Samozrejme to záleží aj od množstva skonzumovaných sacharidov, rýchlosti metabolizmu, glykemického indexu skonzumovaných sacharidov a pod. V princípe však platí, že čím vyšší glykemický index, tým viac inzulínu sa musí vylúčiť. A neustála konzumácia sacharidov vedie k neustálemu vylučovaniu inzulínu. Neustále vylučovanie inzulínu zasa vedie k problémom s hormónmi inzulín a leptín. Tieto problémy začínajú nadváhou až obezitou, prechádzajú do inzulínovej rezistencie, odtiaľ k srdcovo-cievnym ochoreniam a cukrovke. Ďalej to pokračuje k rakovine, Alzheimerovej chorobe, demencii či iným vážnym ochoreniam.

Preto pravidelná konzumácia sacharidov, hlavne jednoduchých sacharidov s vysokým glykemickým indexom akým je aj pečivo, nie je nič vhodné pre vaše telo. Široká verejnosť je bohužiaľ už vyše 40 rokov zámerne klamaná, že potrebuje konzumovať množstvo sacharidov, aby mali veľa energie. Zároveň sú tuky, hlavne tie nasýtené tuky, obviňované z toho, čo nespáchali. Aj keď glukóza je palivo pre vaše bunky a váš mozog, tak vaše telo jej má až nadbytok. Ľudské telo má biologicky veľmi malú potrebu pre cukor. V skutočnosti vaše telo preferuje tuky ako palivo. Takisto je klamstvo, že z tukov sa priberá a že tuky spôsobujú srdcovo-cievne ochorenia. Pravda je taká, že nadbytok sacharidov v strave spôsobuje zvýšenie LDL cholesterolu, triacylglycerolov a vlastne všetky civilizačné ochorenia. Za všetko v podstate môže inzulín a problémy s ním súvisiace.

Pečivo teda nie je veľmi vhodný pokrm, napriek tvrdeniu, že je to je jedna zo základných potravín. Čo tiež nie je pravda, pretože chlieb ani zďaleka nepatrí medzi prvopotraviny. Naši najstarší predkovia konzumovali hlavne zeleninu, ovocie, mäso, orechy, korienky a minimum sacharidov. Chlieb sa začal vyrábať až omnoho neskôr a takisto sa vyrábal pomocou prírodného kvásku, ktorý ho dokázal „predtráviť“ a prakticky umožniť absorpciu živín. A tým sa dostávame k ďalšiemu mýtu, ktorý koluje v hlavách širokej verejnosti.

 

Zabudnite na celozrnné výrobky

Mnohí ľudia nakupujú celozrnné výrobky v domnienke, že robia niečo užitočné pre svoje zdravie. Opak je však pravdou. Bežné celozrnné produkty, vyrobené hlavne z obyčajnej pšenice(Triticum aestivum), brzdia absorpciu živín, spôsobujú premnoženie kandidou v tráviacom trakte a narúšajú celý tráviaci trakt. Môže zato hlavne veľmi agresívny druh lektínu, ktorý sa nachádza v pšenici, tzv. aglutinín pšeničného klíčku (Wheat Germ Agglutinin – WGA). Tento lektín však spôsobuje ďaleko vážnejšie problémy ako „len“ narušenie trávenia.

To však neznamená, že celozrnné výrobky z iných obilnín sú neškodné. Obilniny, ako aj iné rastliny, obsahujú lektíny, ktoré slúžia ako ochranné látky rastlín pred predátormi. Tieto lektíny sa nachádzajú v obale zrna a v prípade pšenice sú najagresívnejšie. V skutočnosti sa pšenica odpradávna mlela a kombinovala s droždím, pretože inak nie je dobre stráviteľná. Naopak také žito sa upravovalo pomocou prírodného kvásku a tak sa zbavilo nežiaducich látok v zrne. Pšenica dobre nereaguje na kvások, preto sa musela mlieť.

 

Aké pečivo by ste mali konzumovať?

Najlepšie žiadne! S konzumáciou obilnín je spojených množstvo zdravotných problémom ako celiakia a iné tráviace problémy. Taktiež, ako som spomínal vyššie, negatívne ovplyvňuje hladinu cukru v krvi čo postupne vedie k iným závažným zdravotným problémom. Avšak by som klamal, ak by som povedal, že sám občas nekonzumujem pečivo. Pečivo je rýchlo dostupná, lacná a chutná potravina. Pokiaľ však chcete konzumovať pečivo, musíte ho vedieť správne skombinovať a takisto nie je pečivo ako pečivo. Taktiež vám odporúčam konzumovať pečivo veľmi striedmo. Mať ho každý deň na tanieri vás môže po rokoch priviesť napríklad k vyššie zmienenej celiakii a k cukrovke.

Pokiaľ teda chcete konzumovať pečivo, určite sa vyhnite pšenici a hlavne výrobkom z celozrnnej pšenice. Veľmi vhodnou alternatívou je vodové pečivo ako ciabatta, katalánska bageta alebo rustikálna bageta. Tieto druhy bieleho pečiva sú síce drahšie, ale stoja zato. Celkovo vám však odporúčam si vybrať pečivo z oveľa výživnejších múk ako špalda, žito(raž) alebo ovos. Pri výbere múky sa riaďte hlavne svojou krvnou skupinou. Tieto múky síce neobsahujú také agresívne lektíny vo svojich celozrnných výrobkoch, ale stále vám odporúčam skôr mleté verzie týchto múk. Mojim osobným favoritom je špalda, ktorá je ľahko stráviteľná a dostatočne výživná. V prípade žita vám odporúčam jedine prírodný kvások, ale ten už asi vyšiel z módy.

Možno sa teraz pýtate, že a čo vláknina, vitamíny a minerály. A veď biela múka je vlastne cukor a ten je jed. Áno, to je pravda. Ale na cukor sa skôr či neskôr v tele rozloží každý sacharid, takže na tom až tak nezáleží. Ďalej, ako som spomínal vyššie, absorpcia živín môže byť narušená vplyvom lektínov, takže aj tak by vaše telo neprijalo plné dávky minerálov a vitamínov. Taktiež vláknina z celozrnných výrobkov nie je tak dôležitá ako vláknina zo zeleniny a ovocia. Preto musíte vedieť tieto živiny dodať naspäť, a to správnou kombináciou jedla. Čiže na jednej strane sa vyhnite nežiaducim látkam v obilninách, a na druhej strane telu dodáte všetko potrebné. Ako to urobiť?

 

Naučte sa správne kombinovať pečivo

V prvom rade vám odporúčam piecť vlastný chlieb, o ktorého zložení budete mať absolútny prehľad a ešte ušetríte. Do cesta si pridáte napríklad jablčnú vlákninu alebo špaldové otruby, vďaka čomu dodáte do chleba dostatok vlákniny a znížite glykemický index. Tiež si tam môžete pridať ďalšie vhodné ingrediencie ako kurkumu, zázvor alebo škoricu, ktorá sama o sebe ešte znižuje glykemický index. Pomôckou vám môže byť môj úvodný video recept na špaldový chlieb, v ktorom sa naučíte ako si pripraviť kvalitný chlieb.

Či si upečiete vlastný chlieb alebo si ho kúpite v obchode, musíte ho správne skombinovať na tanieri. Môj špaldový chlieb má síce oveľa nižší glykemický index ako väčšina dostupného pečiva, avšak stále pomerne vysoký. Cesta k znižovaniu glykemického indexu vedie cez správne tuky a vlákninu. Preto akékoľvek pečivo, ktoré konzumujte, musíte skombinovať so správnymi tukmi a množstvom zeleniny. Pečivo by ste mali skombinovať nasledovne:

  • potrite si ho obyčajným maslom (nie margarínom ako rama, perla, veto apod.)
  • polejte extra panenským olivovým olejom (prípadne si pečivo namáčajte do olivového oleja)
  • položte naň plátky tvrdého syru (pokojne aj tučného) alebo kvalitnej šunky(morčacia)
  • konzumujte k tomu množstvo zelenej listovej zeleniny
  • na ochutenie môžete použiť sójovú omáčku tamari alebo horčicu

Najväčšou chybou, ktorú môžete urobiť, okrem použitia margarínov, je kombinácia pečiva s džemom, medom, sladkým ovocím alebo nejakým sladidlom. Vtedy pridáte cukor do cukru a zvýšite glykemický index. Výsledkom bude chvíľkový pocit energie, potom prudký pád spojený s poklesom cukru v krvi, ktorý prejde veľmi skoro do veľkého hladu. Vy zažijete útlm, nedostatok energie, zníženú schopnosť koncentrácie a navyše budete hladný. Vaša výkonnosť pôjde smerom nadol a to určite nechcete.

Pokiaľ však správne skombinujete pečivo s dostatkom správnych tukov a zeleniny, váš krvný cukor sa udrží v správnych hladinách, zažijete dlhotrvajúci prílev energie, bude vám to lepšie „páliť“ a budete zasýtený na oveľa dlhšiu dobu. Vaše telo sa vám zato navyše odmení v podobe dlhodobého zdravia. Ktorú možnosť si teda vyberiete?

Na záver by som rád počul Váš názor a skúsenosti s konzumáciou pečiva a prípravou vlastného pečiva. Mnohí z Vás možno používajú prírodný kvások alebo iné formy prípravy kvalitného pečiva. Pokiaľ máte nejaké zaujímavé rady, tipy a názory ako pripravovať a konzumovať pečivo, rád si ich vypočujem.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?