11 krokov ku zdraviu 2.časť

Autor: Martin Chudý | 9.3.2012 o 8:59 | (upravené 10.3.2012 o 12:38) Karma článku: 7,88 | Prečítané:  2559x

Vytvorte si správne návyky, ktoré Vám pomôžu optimalizovať Vaše zdravie. Tieto návyky môžu raz Vám alebo Vašim blízkym doslova zachrániť život. Prevezmite kontrolu nad svojim zdravím a začnite nový život...

Jack LaLanne vo veku 93 rokov. Minulý rok 23.januára nás vo veku 96 rokov navždy opustil.Jack LaLanne vo veku 93 rokov. Minulý rok 23.januára nás vo veku 96 rokov navždy opustil.www.mercola.com

 

Pokračovanie môjho článku 11 krokov ku zdraviu. Pokiaľ ste ešte nečítali 1.časť, môžete tak urobiť tu.

Teraz by som už chcel prejsť k veci a podeliť sa s Vami o svoje poznatky a rady. Rád by som začal hlavnými tipmi resp. krokmi, ktoré si myslím, že Vám pomôžu optimalizovať Vaše zdravie. Pre mnoho ľudí, ktorí pravidelne čítajú knihy alebo články o výžive to vôbec nemusia byť novinky. Ale divili by ste koľko ľudí, ktorí neštudujú tému zdravie a výživa, sú pomýlení rôznymi mýtmi a názormi, z ktorých niektoré som vám priblížil v mojom prvom článku, a myslia si, že sa zdravo stravujú alebo praktizujú zdravý životný štýl a pritom si viac škodia ako pomáhajú. A do tretice. Darmo môžete vedieť, čo treba robiť, pokiaľ to nerobíte. Tam už svoju úlohu zohráva hlavne sebadisciplína a potom presvedčenie (čo je niekedy výhovorka pre nedostatok sebadisciplíny = názor- ja tomu neverím...). To máte rovnaké ako keď si kúpite knihy o úspechu a celý čas ich študujete, ale nikdy nezavediete do praxe. Alebo zavediete ale nevydržíte dlho a potom poviete, že to nefunguje. Ale funguje a úplne, lenže si to vyžaduje mesiace, roky, desaťročia snahy, práce, zmien a všetkého, čo to obnáša. Navyše, povedať niekomu, že je lepší vyprážaný syr alebo rezeň ako cestoviny, zemiaky a ryža, si vyžaduje pevné nervy a neuveria mi asi ani tí, ktorí pravidelne čítajú články o výžive. Pre podrobnejšie informácie odporúčam článok od Vlada Zlatoša.

Prejdime teda na konkrétne kroky, ktoré Vám odporúčam podniknúť pre optimalizovanie Vášho zdravia. Musíte však pochopiť, že každý z týchto krokov si bude vyžadovať hlbšie vysvetlenia, ktoré sa budem snažiť priniesť v ďalších článkoch.

11 krokov pre optimalizovanie Vášho zdravia:

1.Jedzte - znie to možno smiešne, ale má to hlboký význam. Veľa ľudí sa obmedzuje v stravovaní a doslova sa trýznia. Jedia 2 až 3 krát za deň alebo po 18 hodine už nič nejedia v domnienke, že robia niečo prospešné pre svoje zdravie. Nie, zastavte to! Jedzte! Jedzte pravidelne, asi každé 2-4 hodiny, 5 až 6 krát denne. Mierny pocit hladu je signál Vášho tela, že je čas na ďalší chod.

2.Konzumujte správne jedlá podľa Vašich osobitných požiadaviek - to znamená, že konzumujte jedlá, ktoré sú optimálne pre Vašu krvnú skupinu, nutričný typ, genotyp, metabolizmus, pH a somatotyp či chuť. Tieto jedlá Vám dodajú množstvo potrebných látok a hlavne nebudú negatívne zaťažovať Váš organizmus. Ľudský organizmus každého človeka je špecifický a preto každý potrebuje niečo iné.

3.Doprajte si dostatok čerstvej potravy - potravy, ktorá je čo najmenej technologicky spracovaná, a ktorá je v čo najpôvodnejšom stave. Existujú samozrejme potraviny, ktoré sú pre telo využiteľnejšie, pokiaľ sú tepelne upravené a takisto je potrebné konzumovať aj tepelne upravené potraviny. U niektorých sa to ani inak nedá. Snažte sa však si dopriať potraviny, ktoré tu boli aj v dobách našich predkov, a ktoré sú čo najmenej spracované a vytvorené šetrnými pôvodnými postupmi. Či už chovu, pestovania, spracovania alebo skladovania. Troma slovami: " jedzte skutočné jedlo"!

4.Konzumujte dostatok správnych tukov - tuky sú veľmi dôležitá zložka potravy a bez nich nemôže správne fungovať celá hormonálna sústava, mozog, srdce, cievy a vôbec celý organizmus. Tuky sú najcennejším zdrojom energie a dodajú Vám potrebné palivo. Tuky je dôležité konzumovať prevažne v surovom stave, pretože sú zložené z veľmi krehkých väzieb, ktoré dokážu vplyvom teploty veľmi ľahko zmeniť svoju štruktúru a zmeniť sa na zdraviu škodlivé. Odporúčam Vám, aby minimálne 80% tukov, ktoré konzumujete boli v surovom stave. Bohužiaľ väčšina bežne dostupných tukov (margaríny, rastlinné oleje,  stužené tuky) je technologicky upravená a tým pádom znehodnotená. Veľakrát tak zo zdravého tuku vznikne zdraviu škodlivý tuk. Čo v konečnom dôsledku môže spôsobiť vážne zdravotné problémy. Nanešťastie mnoho ľudí je pomýlených v téme "tuky". Tuky boli a sú dlhé roky označované za hlavných vinníkov skoro všetkých ochorení a samozrejme obezity. Našťastie to nie je pravda. Teda u tých správnych a správne konzumovaných tukov. Zapamätajte si, že rovnica príjem v KJ > výdaj v KJ = nadváha, nie je už viac úplne pravdivá. Podstatné je, z akých zdrojov príjmete energiu. Tuky, bielkoviny aj sacharidy majú iný spôsob látkovej premeny (metabolizmu). Napr. 1000 KJ prijatých z tukov je inak metabolizovaných ako 1000 KJ zo sacharidov alebo bielkovín. Prijať 1000 KJ energie zo správnych tukov Vám môže iba pomôcť. Dokonca pomôcť schudnúť. Naopak 1000KJ prijatých zo sacharidov (pokojne aj tých "správnych") Vám pravdepodobne posunie ručičku na váhe smerom doprava.

5.Pite dostatok čistej vody - čistá voda je jediná tekutina, ktorú si telo nevie namiešať samo. Všetko ostatné si namiešať vie. Vaše telo potrebuje pravidelný prísun kvalitnej čistej vody. Dnes to už bohužiaľ asi nepôjde bez vodnej filtrácie, ale je potrebná pokiaľ chcete mať kvalitnú vodu. Ideálne by bolo, ak by ste mali nejaký pôvodný čistý prameň alebo studňu (pozor, ani každá studňa nemusí byť nezávadná), to je však v dnešnej dobe asi prehnaná požiadavka. Zabudnite na odporúčania typu- 5 pohárov denne. Riaďte sa svojim močom. Farba Vášho moču musí byť priesvitná alebo slabo žltá, inak máte nedostatok tekutín a pre Vaše telo je to obrovská záťaž.

6.Zahoďte stres - viem, že sa to ľahšie hovorí ako koná, ale hladina Vašej nálady a úroveň stresu, ktorý zažívate, má priamu súvislosť s Vašim zdravotným stavom. V otázke: "Ako eliminovať stres?" Vám môžu pomôcť viaceré knihy a publikácie o pozitívnom myslení či zvládaní problémov. Dôležité však je, aby ste ich praktizovali. Neriešte veci, ktoré neovplyvníte a hlavne sa nimi netrápte. Trápiť sa počasím, športovými výsledkami, kolegami, politikou, kto koľko zarába, televíznymi novinami, správami a udalosťami, ktoré idú mimo Vás predsa nemá zmysel. Začnite si vizualizovať váš vysnívaný život a každé ráno sa naštartujte nejakou pozitívnou myšlienkou alebo citátom. Vytvorte si tlačidlo STOP pre konfliktné situácie a buďte stále nad vecou. Riešte to, čo môžete ovplyvniť a zamerajte sa na svoje ciele. Pretože buď sa približujete k svojim cieľom alebo sa od nich vzdialujete. Jednoducho s tým pracujte, pretože Vaša psychika má v niektorých prípadoch väčší význam na Vaše zdravie ako potrava, ktorú konzumujete.

7.Doprajte si dostatok slnka - vitamín D je možno najdôležitejší vitamín, ktorý môžete prijať. A ten správny v dostatočnej miere príjmete len zo slniečka. Dostatočná hladina vitamínu D Vám pomôže výrazne znížiť riziko zápalových ochorení, srdcovo-cievnych ochorení, civilizačných ochorení a mnohých iných. Je to silný bojovník proti rakovine, alzheimerovej chorobe, kožným ochoreniam, cukrovke, depresii a navyše Vám aj pozdvihne náladu a pomôže schudnúť. Odporúčaná hladina v krvi by mala byť aspoň na úrovni 50-55 ng/ml (115-128 nmol/l), pričom ideálna by bola hladina 70-100 ng/ml. Dosiahnuť hladinu 50-55 ng/ml si vyžaduje denný príjem približne 2000-4000 IU pomocou doplnkovej výživy, alebo stráviť denne okolo 12-15 minút na slnku, čo je najlepšie cesta, ako prijať vitamín D. V zimných mesiacoch má priemerný ľudský organizmus hladinu približne len 15-18 ng/ml, čo je výrazny nedostatok a tým pádom zvýšené riziko viacerých zdravotných problémov.

8.Pravidelne cvičte - Vaša kondícia, množstvo Vašej funkčnej svalovej hmoty a jej pomer s množstvom Vášho podkožného tuku priamo súvisia s Vašim zdravím a výkonnosťou. Pravidelné cvičenie výrazne zvyšuje odolnosť voči infekciám, zlepšuje náladu, zlepšuje spánok, doslova Vás urobí múdrejšími, pretože je preukázané, že mozog pracuje oveľa výkonnejšie u ľudí, ktorí pravidelne cvičia. Navyše "správny" druh cvičenia výrazne znižuje riziko rakoviny, srdcových ochorení a cukrovky. Ako kedysi povedal Jack LaLanne: "cvičenie je kráľ a výživa je kráľovná, spojte ich dokopy a máte královstvo". Taktiež povedal: "ľudia nezomierajú na starobu, oni zomierajú na zanedbanosť".

9.Eliminujte toxíny - smog, fajčenie, alkohol, elektromagnetické polia, pesticídy, herbicídy, fungicídy, ťažké kovy a iné chemikálie výraznou mierou prispievajú k zvýšenému počtu chorôb a zdravotných problémov. Okrem ovzdušia, pôdy, potravín, nápojov, kozmetiky, či mobilných telefónov a bezdrátových zariadení sa tieto toxíny skrývajú aj na iných miestach, ktoré by Vás možno ani nenapadli. Napríklad vo Vašich ústach. Skontrolujete si svoje zuby a pokiaľ máte čierne(amalgámové) plomby, tak ste v zvýšenom riziku zaťaženia ortuťou. Taktiež pokiaľ máte koreňové kanáliky, tak Vám odporúčam si ich okamžite dať odstrániť. Mať zdravé zuby a ústnu dutinu je veľmi dôležité.

10.Optimalizujte hladinu inzulínu a leptínu - tieto dva hormóny hrajú vyznamnú rolu v udržaní optimálneho zdravia. Inzulín je jediný hormón ľudského organizmu, ktorý dokáže znižovať hladinu cukru v krvi. Častou konzumáciou sacharidov neustále provokujete jeho vylučovanie, čo vedie k inzulínovej rezistencii, čo je vstupná brána k cukrovke. Navyše inzulín výrazne urýchľuje starnutie. Takisto hladina leptínu rozhoduje o rýchlosti starnutia. Leptín je približne len 20 rokov známy hormón, ktorého objavenie zmenilo vedecký pohľad na tuky a ich metabolizmus. Dovtedy boli tuky výhradne považované za niečo, čo sa len v tele ukladá do zásoby a čoho sa treba zbaviť. Leptín je hormón, ktorý je produkovaný tukovými bunkami, ktorý povie Vášmu telu či potrebuje viac energie, a čo urobiť s energiou, ktorú má. Týmto spôsobom leptín reguluje Váš hlad. Taktiež ovplyvňuje, ak nie kontroluje, funkcie hypotalamu v mozgu, čo ovplyvňuje Váš rozmnožovací systém, funkciu štítnej žľazy, nadobličiek či sympatického nervového systému (SNS), ktorý je časťou autonómneho(vegetatívneho) ner.systému (ANS), ktorým je ovládaná väčšina vnútorných orgánov. Jednoducho povedané, Váš tuk, prostredníctvom leptínu, povie Vášmu mozgu (mimo iného) či by ste mali mať hlad, či by ste mali jesť alebo vytvoriť si viac tuku.

11.Doprajte si dostatok kvalitného spánku - je vedecky preukázané, že cirkadiánne rytmy(24 hodinnové rytmy) regulujú úroveň energie vo Vašich bunkách. Navyše, bielkoviny zahrnuté vo Vašom cirkadiánnom rytme a metabolizme spolu úzko súvisia a sú na sebe závislé. Ich narušenie je sprevádzané zníženou výkonnosťou, depresiami, srdcovo-cievnymi ochoreniami a dokonca ich vedci spájajú aj s rakovinou. Mať kvalitný a dostatočný spánok je nevyhnutné pre zachovanie zdravia. Spánok je najlepšia regenerácia a mali by ste si ho dopriať 6-8 hodín. Ideálne by bolo ísť spať pred 23.00. Pravdepodobne najideálnejšie by bolo, ak by ste išli do postele s príchodom tmy a vstávali s príchodom svetla. Pretože "spánkový" hormón melatonín sa vylučuje hlavne počas tmy a je veľmi citlivý na svetlo a napríklad aj na elektromagnetické polia. Melatonín je dôležitý hormón, ktorý výrazne zlepšuje Vašu náladu, regeneráciu a spomaľuje starnutie. V súčasnej dobe sa objavuje zaujímavá informácia o spôsobe spánku. Americký vedci prišli na zaujímavé tvrdenie, že človek by mal prirodzene spať asi 4 hodiny, potom na 1-2 vstať, a znova spať 4 hodiny. Zatiaľ sú tieto tvrdenia len v plienkach, ale uvidíme, čo časom výskum prinesie. Každopádne však je kvalitný, 6-8 hodinový spánok veľmi potrebný.

Toto je teda mojich odporúčaných 11 krokov k optimalizovaniu zdravia. Samozrejme, každý z nich si bude vyžadovať ďalšie články, v ktorých ich budem jednotlivo vysvetľovať. Teraz to však nebolo možné, pretože by som musel napísať knihu. Musíte byť zatiaľ trpezlivý. Momentálne pripravujem seriál článkov, v ktorých Vám všetko budem postupne približovať. S mojimi "krokmi" nemusíte súhlasiť, ale verte, že sa jedná o roky študovania prác niekoľkých top autorít v oblasti vedy, zdravia a výživy. Možno máte iné názory, praktizujete niečo iné a vyhovuje Vám to. To je v poriadku a pokiaľ áno, budem rád ak sa so mnou o to podelíte. Veď o to práve ide. Aby ste boli zdravý a šťastný. Nejde o to, čo povie alebo napíše nejaký Martin Chudý alebo Mercola, Rosedale a podobne. To nie je podstatné. To nikoho nezaujíma. Jednoducho mne, Vám a niekomu inému kto číta tento článok, ide len a len o to, či je alebo bude zdravý a šťastný. A ja môžem úprimne povedať, že momentálne som už dlho zdravý a šťastný a po rokoch skúšania, som našiel to, čo som hľadal. A o to predsa každému ide. Aby našiel svoje šťastie.

Mojou úlohou nie je Vás poučovať, ale Vám to uľahčiť. Aby ste nemuseli roky študovať v neprehľadných a často cudzojazyčných materiáloch, ale aby ste to potom zhltli za 10 minút a mohli hneď vyskúšať a aplikovať. Mojim cieľom nie je poskytovať Vám teóriu. Tá nikoho nezaujíma a tú nikto nepotrebuje. Ja Vám chcem prinášať konkrétne riešenia. Riešenia Vašich problémov, vecí, ktoré Vás mätú. Nepomôžem Vám zatiaľ ani zďaleka vo všetkom  čo sa týka zdravia a výživy (to nedokáže asi nikto), ale budem sa maximálne snažiť Vám priniesť pravdivé a objektívne informácie, ktoré budú pre Vás riešenia. A tom má byť tento blog. O riešeniach, ktoré sú vyskúšané, preukázané a otestované. Ktoré prinášajú výsledky. Pretože iba výsledky sa počítajú. Bez ohľadu na teóriu. Keď budete chcieť zbohatnúť, kúpite si knihu od vysokoškolského profesora ekonomiky, ktorý má 3 tituly, povie Vám celú teóriu a zarába 500-800e mesačne, alebo si kúpite knihu Donalda Trumpa či Briana Tracyho (B.Tracy ani nedokončil školu), ktorí o teórií nevedia nič, ale zarábajú milióny až miliardy? Pokiaľ chcete optimalizovať svoje zdravie alebo svoju váhu, budete počúvať vysokoškolského profesora s titulmi, teóriou a nadváhou, ktorý má niekedy naštudované len 30 rokov staré informácie a nikdy ani tie nevyskúšal, alebo si kúpite knihu odborníka (možno aj vysokoškolského profesora), ktorý svoje tvrdenia aj praktizuje a zároveň skúma a hľadá nové poznatky. To samozrejme neznamená, že vysoká škola nie je dôležitá, a že titul nemá význam. Práve naopak. Ale je rozdiel medzi "prejsť školou" a "niečo sa naučiť a praktizovať to". Tiež som týmto nechcel uraziť žiadneho vysokoškolského profesora. Vážim si každého človeka, každý názor a každé povolanie.

Ďakujem Vám teda za prečítanie tohto rozsiahleho článku. Verím, že Vám poskytol cenné rady a trocha Vás nakopol, aby ste prevzali zodpovednosť nad svojim zdravím a začali sa zaujímať o svoje zdravie a výživu. Vzhľadom na to, že moje "kroky ku zdraviu" nie sú pre mnohých, ktorí čítajú podobné články novinkou, bol by som rád, pokiaľ by ste dali tento článok zdielať alebo aspoň o ňom povedali, čo najväčšiemu počtu ľudí, aby títo ľudia (Vaša rodina a blízky) mohli zmeniť svoje myslenie o zdraví a výžive, a ak sa im nedarí vyriešiť ich zdravotné problémy, aby mohli skúsiť ísť novou cestou.

Tiež by som bol rád, ak by ste sa so mnou podelili o svoje názory, skúsenosti a poznatky, ktoré ste zažili alebo zažívate. Je veľmi dôležité sa o tejto téme rozprávať. Kým tak urobíte, dovoľte mi, aby som Vám predstavil na čo ďalšie sa môžete tešiť. Už čoskoro Vám prinesiem seriál článkov, v ktorom Vám detailne priblížim jednotlivé kroky, ktoré odporúčam pre optimalizovanie Vášho zdravia. Prinesiem Vám konkrétne riešenia a poskytnem Vám návody a návyky, ktoré by ste si mali osvojiť aby ste dosiahli vytúžené zdravie. Zatiaľ majte na pamäti vetu Vlada Zlatoša, že: "skratky neexistujú", ktorou je povedané všetko. Držím Vám palce a teším sa na Vaše komentáre.

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?